جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • دوره برنامه نویسی کودکان
      • بازی کدینگ
      • سلام روبی
      • سلام روبی +
      • روبی جونیور
      • روبی اسکرچ 1 (مقدماتی)
      • روبی اسکرچ 2 (پیشرفته)
      • روبی AI
      • روبی اَپ
    • دوره برنامه نویسی نوجوانان
      • فلوروبی
      • روبی سنیور 1 (مقدماتی)
      • روبی سنیور 2 (پیشرفته)
      • پای روبی (پایتون)
      • روبی AI +
      • وب روبی (طراحی سایت مقدماتی)
      • وب روبی + (طراحی سایت پیشرفته)
    • دوره تربیت مربی
    • ثبت نام رویداد ها
  • کتاب
    • ماجراجویی در برنامه نویسی
      • معرفی کتاب
      • بازی ها
    • سفری به درون کامپیوتر
      • معرفی کتاب
      • بازی ها
  • وبلاگ
  • همکاران
    • نمایندگی
      • شرایط نمایندگی
      • نمایندگی شیروان
      • نمایندگی رشت
      • نمایندگی مشهد
    • مدارس و مهد کودک ها
  • درباره ما
    • قصه مون
    • تیم مون
    • افتخاراتمون
  • تماس با ما
  • پورتال آموزشی
مدرسه برنامه‌نویسی سلام روبی
ورود
[suncode_otp_login_form]

16 − دوازده =

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
مدرسه برنامه‌نویسی سلام روبی
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • دوره برنامه نویسی کودکان
      • بازی کدینگ
      • سلام روبی
      • سلام روبی +
      • روبی جونیور
      • روبی اسکرچ 1 (مقدماتی)
      • روبی اسکرچ 2 (پیشرفته)
      • روبی AI
      • روبی اَپ
    • دوره برنامه نویسی نوجوانان
      • فلوروبی
      • روبی سنیور 1 (مقدماتی)
      • روبی سنیور 2 (پیشرفته)
      • پای روبی (پایتون)
      • روبی AI +
      • وب روبی (طراحی سایت مقدماتی)
      • وب روبی + (طراحی سایت پیشرفته)
    • دوره تربیت مربی
    • ثبت نام رویداد ها
  • کتاب
    • ماجراجویی در برنامه نویسی
      • معرفی کتاب
      • بازی ها
    • سفری به درون کامپیوتر
      • معرفی کتاب
      • بازی ها
  • وبلاگ
  • همکاران
    • نمایندگی
      • شرایط نمایندگی
      • نمایندگی شیروان
      • نمایندگی رشت
      • نمایندگی مشهد
    • مدارس و مهد کودک ها
  • درباره ما
    • قصه مون
    • تیم مون
    • افتخاراتمون
  • تماس با ما
  • پورتال آموزشی
شروع کنید
0

اصطلاحات رایج در برنامه نویسی (اصطلاحات مهم و کاربردی)

بهمن 27, 1403
ارسال شده توسط asal
برنامه نویسی، دانستنی
اصطلاحات رایج در برنامه نویسی

دنیای برنامه‌نویسی، دنیایی پر از اصطلاحات و مفاهیم پیچیده است که برای ورود به آن، نیاز به آشنایی با این اصطلاحات دارید. در این مقاله، به بررسی برخی از رایج‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات در دنیای برنامه‌نویسی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم آن‌ها را به زبانی ساده و قابل فهم برای شما توضیح دهیم.

 

موضوعاتی که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود:

  • اصطلاحات پایه در برنامه نویسی
  • اصطلاحات پیشرفته‌ در برنامه نویسی

اصطلاحات پایه در برنامه نویسی

الگوریتم (Algorithm):

تصور کنید می‌خواهید یک کیک بپزید. دستور پخت کیک، در واقع یک الگوریتم است. الگوریتم مجموعه‌ای از مراحل گام به گام برای رسیدن به یک هدف مشخص است. در برنامه‌نویسی، الگوریتم‌ها برای حل مسائل مختلف به کار می‌روند. برای مثال، الگوریتمی برای مرتب کردن اعداد، جستجوی یک کلمه در متن یا یافتن کوتاه‌ترین مسیر بین دو شهر.

برنامه (Program):

برنامه، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که توسط کامپیوتر اجرا می‌شوند. این دستورالعمل‌ها به کامپیوتر می‌گویند که چه کاری را چگونه انجام دهد. برنامه‌ها می‌توانند کارهای مختلفی انجام دهند، از نمایش یک صفحه وب ساده تا اجرای یک بازی پیچیده.

کد (Code):

کد، زبان برنامه‌نویسی است که توسط برنامه‌نویسان برای نوشتن برنامه‌ها استفاده می‌شود. کدها به کامپیوتر می‌گویند که چه کاری را انجام دهد. کدها می‌توانند به زبان‌های مختلفی نوشته شوند، مانند پایتون، جاوا، سی++ و غیره.

زبان برنامه‌نویسی (Programming Language):

زبان برنامه‌نویسی، زبانی است که برای نوشتن کدها استفاده می‌شود. هر زبان برنامه‌نویسی، مجموعه‌ای از قوانین و دستورات خاص خود را دارد. زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند که هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند. برای مثال، زبان پایتون برای کارهای علمی و داده‌کاوی مناسب است، در حالی که زبان جاوا برای توسعه برنامه‌های کاربردی بزرگ مناسب است.

کامپایلر (Compiler):

کامپایلر، برنامه‌ای است که کد نوشته شده به زبان برنامه‌نویسی را به زبان قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می‌کند. کامپیوترها فقط زبان ماشین را می‌فهمند، بنابراین کدها باید قبل از اجرا به زبان ماشین ترجمه شوند.

مفسر (Interpreter):

مفسر نیز مانند کامپایلر، کد نوشته شده به زبان برنامه‌نویسی را اجرا می‌کند، اما به جای تبدیل کد به زبان ماشین، آن را خط به خط اجرا می‌کند.

دیباگ کردن (Debugging):

دیباگ کردن، فرآیند پیدا کردن و رفع خطاها در کد است. خطاها می‌توانند به دلایل مختلفی رخ دهند، مانند اشتباه در نوشتن کد، منطق نادرست یا ورودی نامعتبر.

متغیر (Variable):

متغیر، مکانی برای ذخیره داده‌ها در حافظه کامپیوتر است. متغیرها می‌توانند مقادیر مختلفی را در خود ذخیره کنند، مانند اعداد، متن، تاریخ و غیره.

نوع داده (Data Type):

نوع داده، نوع داده‌ای است که یک متغیر می‌تواند در خود ذخیره کند. انواع داده‌های مختلفی وجود دارند، مانند عدد صحیح، عدد اعشاری، رشته، بولین و غیره.

عملگر (Operator):

عملگر، نمادی است که برای انجام عملیات روی داده‌ها استفاده می‌شود. عملگرها می‌توانند حسابی، منطقی، مقایسه‌ای و غیره باشند. برای مثال، + برای جمع، – برای تفریق، * برای ضرب و / برای تقسیم استفاده می‌شوند.

حلقه (Loop):

حلقه، ساختاری در برنامه‌نویسی است که به شما امکان می‌دهد یک بلوک از کد را چندین بار اجرا کنید. حلقه‌ها می‌توانند تکرارپذیر یا شرطی باشند. برای مثال، حلقه for برای تکرار یک بلوک از کد به تعداد مشخصی بار استفاده می‌شود، در حالی که حلقه while برای تکرار یک بلوک از کد تا زمانی که یک شرط خاص برقرار باشد، استفاده می‌شود.

برای مشاهده دوره برنامه نویسی برای کودکان روی لینک کلیک کنید.

اصطلاحات پایه در برنامه نویسی
اصطلاحات پایه در برنامه نویسی

دواپس (DevOps) یا همان عملیات و توسعه (Development and Operations)، مجموعه‌ای از شیوه‌های مختلف است که با هدف خودکارسازی و مجتمع‌سازی توسعه نرم‌افزار و عملیات‌های IT به وجود آمده است.

https://nikamooz.com/programming-terms/

شرط (Condition):

شرط، عبارتی است که درست یا غلط بودن آن بررسی می‌شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌شود. شرط‌ها معمولا در حلقه‌ها و دستورات شرطی استفاده می‌شوند. برای مثال، اگر سن فرد بیشتر از ۱۸ سال باشد، می‌تواند رای دهد.

تابع (Function):

تابع، بلوکی از کد است که یک کار خاص را انجام می‌دهد و می‌تواند چندین بار فراخوانده شود. توابع به شما کمک می‌کنند تا کد خود را سازماندهی کنید و از تکرار کد جلوگیری کنید.

شیء (Object):

شیء، نمونه‌ای از یک کلاس است که شامل داده‌ها و توابع مرتبط با آن است. اشیاء می‌توانند خصوصیات و رفتارهای مختلفی داشته باشند. برای مثال، یک شیء “خودرو” می‌تواند خصوصیاتی مانند رنگ، مدل و سرعت داشته باشد و رفتارهایی مانند حرکت، ترمز و دور زدن.

کلاس (Class):

کلاس، الگویی برای ایجاد اشیاء است. کلاس‌ها مشخص می‌کنند که اشیاء از چه نوع داده‌ها و توابعی تشکیل شده‌اند.

وراثت (Inheritance):

وراثت، قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد کلاس جدیدی را از یک کلاس موجود ایجاد کنید و ویژگی‌های آن را به ارث ببرید. وراثت به شما کمک می‌کند تا کد خود را سازماندهی کنید و از تکرار کد جلوگیری کنید.

پلی‌مورفیسم (Polymorphism):

پلی‌مورفیسم، قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد اشیاء مختلف را به روش‌های مختلفی پردازش کنید. برای مثال، می‌توانید یک تابع را برای پردازش اشیاء مختلف بنویسید، بدون اینکه نیاز باشد برای هر نوع شیء یک تابع جداگانه بنویسید.

برای مشاهده دوره برنامه نویسی برای نوجوانان روی لینک کلیک کنید.

اصطلاحات پیشرفته‌ در برنامه نویسی
اصطلاحات پیشرفته‌ در برنامه نویسی

اصطلاحات پیشرفته‌ در برنامه نویسی

API (Application Programming Interface):

API، مجموعه‌ای از قوانین و استانداردها است که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. APIها به شما امکان می‌دهند از قابلیت‌های برنامه‌های دیگر در برنامه خود استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از API گوگل مپس برای نمایش نقشه در برنامه خود استفاده کنید.

SDK (Software Development Kit):

SDK، مجموعه‌ای از ابزارها و کتابخانه‌ها است که برای توسعه نرم‌افزار استفاده می‌شوند. SDKها به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر و آسان‌تر نرم‌افزار توسعه دهید.

فریم‌ورک (Framework):

فریم‌ورک، مجموعه‌ای از کدها و ابزارها است که چارچوبی را برای توسعه نرم‌افزار فراهم می‌کنند. فریم‌ورک‌ها به شما کمک می‌کنند تا نرم‌افزار خود را به صورت ساختاریافته و منظم توسعه دهید.

کتابخانه (Library):

کتابخانه، مجموعه‌ای از کدها است که می‌توانند در برنامه‌های مختلف استفاده شوند. کتابخانه‌ها به شما کمک می‌کنند تا از کد

سوالات متداول

چگونه یک زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرم؟

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی نیاز به تمرین و پشتکار دارد. می‌توانید از منابع آموزشی آنلاین، کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی سلام روبی استفاده کنید.

کدام زبان برنامه‌نویسی را باید یاد بگیرم؟

انتخاب زبان برنامه‌نویسی به علاقه و هدف شما بستگی دارد. برخی از زبان‌های پرکاربرد عبارتند از پایتون، جاوا، جاوااسکریپت، سی++ و سی#.

چگونه می‌توانم یک برنامه‌نویس حرفه‌ای شوم؟

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید علاوه بر یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی، تجربه کافی در پروژه‌های واقعی داشته باشید.

نتیجه گیری

آشنایی با این اصطلاحات به درک بهتر مفاهیم برنامه‌نویسی و ارتباط موثرتر با دیگر توسعه‌دهندگان کمک می‌کند. هرچه بیشتر در این زمینه مطالعه کنید، توانایی شما در برنامه‌نویسی افزایش خواهد یافت.

قبلی جاوا در مقابل جاوا اسکریپت، تفاوت های کلیدی و کاربردها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

سیزده − ده =

جستجو برای:
دسته‌ها
  • برنامه نویسی
  • خبر
  • دانستنی
  • هوش مصنوعی
آخرین دیدگاه‌ها
    ارتباط با ما
    • 02122851770 – 02122840407
    • 02122840588 – 02122883823
    • ۰۹۹۶۱۹۰۲۸۲۶
    • info@salamruby.ir
    • تهران ،خیابان شریعتی ، بالاتر از میرداماد، کوچه شواری، پلاک 44 ، واحد 5
    Instagram Telegram Youtube-square Linkedin Youtube
    دوره ها
    • دوره کودکان
    • دوره نوجوانان
    • دوره تربیت مربی
    • دانلودها
    نمادها
    شرکت خلاق

    تمام حقوق وب سایت متعلق به سلام روبی است.

    ویژگی های سلام روبی

    • آموزش حضوری و آنلاین
    • محیطی امن و آرام
    • آموزش مجازی
    • اساتید مجرب
    • دوره های برنامه نویسی
    • کسب افتخارات توسط بچه های سلام روبی
    مشاهده دوره ها
    عضویت در سایت